Ahad, 16 Mei 2010

GHUNNAH IKHFA' HAQIQIY

بسم الله الرحمن الرحيم
لا إله إلا الله محمد رسول الله فى كل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله
___________________________________

Ikhfa' Haqiqiy ialah membunyikan huruf Nun sakinah atau Tanwin dengan dengung 2 harakat yang bacaanya antara Izhar dan Idgham. Hurufnya hanya ada 15 huruf sahaja yang telah dihimpun dalam bait syair berikut oleh al-Imam Sulaiman al-Jamzuriy rahimahullahu Ta'ala;

صف ذا ثنا كم جاد شخص قد سما دم طيبا زد فى تقى ضع ظالما

Setiap bunyi ghunnah ( dengung ) ikhfa' haqiqiy adalah berbeza ( ada 15 bunyi dengung ). Namun begitu, ia dibahagikan kepada 2 jenis iaitu Ghunnah Ghalizah ( dengung yang ditebalkan ) dan Ghunnah Khafifah ( dengung yang dinipiskan ).

Apabila Nun sakinah atau tanwin bertemu salah satu daripada 5 huruf berikut dengungnya WAJIB ditebalkan kerana huruf-huruf ini bersifat Isti'la' danIthbaq; ص,ض,ط,ظ dan ق

Cara bacaan ikhfa' haqiqiy yang betul ialah hujung lidah tidak ditekan pada makhraj Nun tetapi perlu direnggangkan sedikit selama kadar 2 harakat. Bacaan ikhfa' haqiqiy hanya boleh dikuasai dengan baik setelah bertalaqqi dengan guru yang sanadnya bersambung sampai kepada Rasulullah s.a.w.

Sejak akhir-akhir ini ada berbagai kaedah belajar al-Quran. Ini satu kemajuan yang baik dan patut digalakkan agar lebih ramai lagi umat Islam yang boleh membaca al-Quran. Tetapi sayang kadang-kadang ada yang mengajar membaca al-Quran tidak mempunyai kemahiran menunaikan hukum hakam tajwid sebab ia tidak pernah bertalaqqi al-Quran sehingga khatam 30 juz secara musyafahah dan ada' dari guru/syaikh yang sanadnya bersambung sampai kepada Rasulullah s.a.w.

Pelajarilah al-Quran secara talaqqi dan musyafahah dari guru yang ahli dalam bidang tajwid dan bacaan al-Quran. Usahlah terpedaya dengan fahaman yang mengatakan bacaan al-Quran tidak semestinya dalam bacaan Arab, kerana yang penting kitab faham isi kandungannya. Ini fahaman yang sesat dan menyesatkan. Carilah guru dan belajarlah al-Quran dengan bersungguh-sungguh tanpa jemu dan bersabarlah kerana bersama kesukaran pasti ada kemudahan.

Jika anda tinggal tidak jauh dari Puchong, Shah Alam atau Subang Jaya hadirlah ke kuliah al-Quran saya di Masjid Bandar Bukit Puchong, Masjid Nurul Iman Kg Tengah, Masjid Taman Subang Perdana, Surau As-Syakirin Taman Puchong Utama, Surau An-Najahiyyah Seksyen 19 Shah Alam atau hubungi saya di hujung talian 013 2264 264. Wallahu alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan