Ahad, 16 Mei 2010

KAIFIAT QALQALAH

بسم الله الرحمن الرحيم
لا إله إلا الله محمد رسول الله فى كل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله
__________________________________


Setiap pembaca al-Quran wajib mengetahui semua makhraj dan sifat huruf hijahiyyah. Setiap huruf al-Quran mempunyai sifatnya yang tersendiri agar ia berbeza daripada huruf-huruf yang lain. Sifat huruf ialah bagaimana keadaan atau cara sesuatu huruf ketika ia dikeluarkan dari makhraj ( tempat keluar) huruf. Salah satu sifat huruf ialah al-Qalqalah.

Qalqalah ialah suatu bunyi tambahan di makhraj yang disebabkan satu tekanan yang kuat ketika ia sukun asli atau sukun sebab waqaf. Huruf yang bersifat qalqalah hanya 5 huruf sahaja;

ق ط ب ج د

Namun begitu bunyi qalqalah adalah berbeza untuk tiga keadaan berikut;

1. Bunyi qalqalah yang jelas tanpa terputus suara ketika wasal. dinamakan al-Shughra (kecil)

2. Bunyi qalqalah yang lebih jelas sebaik sahaja bacaan diwaqafkan. Ia dinamakan al-Kubra ( besar).

3. Bunyi qalqalah yang sangat jelas setelah suara bacaan ditahan 2 harakat sebaik sahaja bacaan diwaqafkan. Ia dinamakan Akbar ( sangat besar ). Huruf Qalqalah jenis Akbar adalah bersabdu kecuali huruf Tha kerana tiada kalimah yang berakhir dengan huruf Tha bersabdu dalam al-Quran.

Kaifiat membunyikan qalqalah ada 2 pendapat ulama;

1. Bunyi qalqalah hampir kepada bunyi baris fathah secara mutlak,

2. Bunyi qalqalah mengikut bunyi harakat huruf sebelumnya. Inilah pendapat paling rajih atau kuat.

Bacaan qalqalah yang betul hanya boleh didapati dari guru secara musyafahah. Untuk maklumat tambahan kita dengarkan bacaan al-Quran al-Marhum al-Syaikh Mahmud Khalil al-Khushariy. dan jika anda tinggal tidak jauh dari Puchong, Shah Alam, Subang Jaya, silalah datang ke Masjid Bandar Bukit Puchong, Masjid Taman Subang Perdana, Surau As-Syakirn Tmn Puchong Utama, Surau Al-Najahiyyah Seksyen 19 Shah Alam, atau menghubungi saya di talian 013 2264 264. Wallahu a'lam.

Untuk Menyertai Kuliah Talaqqi Al-Quran Bersanad Bersama Ustaz Dahim, Hubungi 03-33927435

Tiada ulasan:

Catat Ulasan