Selasa, 4 Mei 2010

HUKUM BELAJAR AL-QURAN

بسم الله الرحمن الرحيم
لا إله إلا الله محمد رسول الله فى كل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Hukum belajar ilmu Tajwid ialah fardhu Kifayah dan mengamalkan ilmu tajwid ketika membaca al-Quran adalah fardhu 'Ain ke atas setiap orang yang ingin membaca al-Quran.

Firman Allah Ta'ala dalam surah al-Muzzammil (4) ;

" Dan bacalah akan al-Quran secara tartil "

Sabda Rasulullah s.a.w;

" Sesungguhnya Allah Ta'ala menyukai akan hamba-Nya yang membaca al-Quran bertepatan sebagaimana sebagaimana ia diturunkan." ( Riwayat Ibnu Khuzaimah )

Sayyina 'Aliy r.a berkata;

" Tartil ialah memperelokkan bacaan ( mengeluarkan huruf dari makhraj dan menunaikan sifat huruf dengan betul ) dan mengetahui kaedah waqaf dan ibtida' yang sebenar."

Ilmu tajwid ialah ilmu berkaitan dengan seni bacaan, seni suara dan kemahiran dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan waqaf dan ibtida'. Ilmu ini terbahagi kepada dua bahagian;

1. Tajwid 'Ilmiy iaitu ilmu yang menerangkan hukum hakam tertentu agar al-Quran dibaca sebagaimana yang dikehendaki oleh syara'. Hukumnya fardhu kifayah iaitu jika dalam sebuah kampung tidak ada orang yang layak mengajar al-Quran kecuali seorang sahaja maka ketika itu fardhu 'ain ke atasnya mengajar al-Quran kepada orang lain.

2. Tajwid 'Amaliy iaitu menunaikan segala hukum bacaan al-Quran semasa membacanya agar terpelihara kemuliaan al-Quran dan sipembacanya mendapat rahmat dari Allah. Hukum mengamalkan hukum hakam tajwid semasa membaca al-Quran adalah fardhu 'ain ( wajib ). Kata al-Imam Ibnu al-Jazariy;

" Dan beramal dengan tajwid itu satu kewajipan, siapa yang tidak mentajwidkan al-Quran maka ia berdosa."

Kata al-Syaikh Muhammad Ali bin Khalaf al-Husainiy;

" Siapa mengambil ilmu daripada seseorang guru secara musyafahah adalah i melencong dan menyalahi daripada jatuhdalam perkara yang dilarang. Dan siapa yang mengambil ilmu daripada buku semata-mata maka ilmunya di sisi ulama seperti tidak wujud."

Ada orang dewasa atau warga emas yang tidak berminat mengikuti pengajian al-Quran yang diadakan di masjid dan surau kerana merasa malu atau beranggapan bahawa kuliah seperti itu hanya layak untuk kanak-kanak sahaja. Inilah bisikan syaitan laknatullah 'alaihi yang membisikan ke dalam hati orang mukmin agar meninggalkan al-Quran termasuklah mempelajari al-Quran. Oleh yang demikian, kita hendaklah mengikuti kuliah tajwid dan talaqqi al-Quran yang diadakan di masjid atau surau kita. Ingatlah pesanan Rasulullah s.a.w;

" Bacalah al-Quran ( dengan betul ) kerana ia akan datang pada hari Qiyamat untuk membantu orang yang membacanya." ( Hadis Riwayat Muslim )

Marilah kita mempelajari ilmu Tajwid dan bertalaqqi al-Quran agar kita mendapat rahmat dari Allah di dunia dan akhirat. Wallahu a'lam.

الراجي للغفران الأبدي داهم بن جلال الأندنوسي
5.5.2010




Tiada ulasan:

Catat Ulasan