Jumaat, 21 Mei 2010

MARTABAT TINGKATAN HURUF ISTI'LA'

بسم الله الرحمن الرحيم
لا إله إلا الله محمد رسول الله فى كل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله
____________________________________


Semua huruf hijaiyyah yang berjumlah 28 huruf mempunyai sifat. Salah satu sifat daripada sifat-sifat huruf ialah al-Isti'laa'.

Ia dinamakan Isti'laa' kerena sebahagian pangkal lidah diangkat ke lelangit semasa mengeluar hurufnya dari makhraj yang menyebabkan semua hurufnya berbunyi tebal.Huruf-huruf yang bersifat Isti'laa' ada 7 huruf sahaja: ط , ص , ض , ظ , ق , خ dan غ. Imam Ibnu al-Jazariy menyusun huruf-huruf Isti'laa' :

خُصَّ ضَغْطٍ قِظْ


Huruf-huruf Isti'laa' tersebut ada 5 tingkat ketebalan. Berikut adalah susunan martabat ketebalan berdasarkan keadaan huruf-huruf tersebut. Susunan adalah dari martabat yang paling tebal hingga ke martabat yang kurang tebal( bukan nipis );

1. Setiap huruf Isti'laa' yang berbaris fathah ( atas ) dan diselepasnya ada huruf Alif. Contoh;

طَالَ , ظَالِمِينَ ,صَالِحِينَ

2. Setiap huruf Isti'laa' yang berbaris fathah sahaja tanpa Alif.

صَلَحَ , خَلَقَ

3. Setiap huruf Isti'laa' yang berbaris Dhammah ( depan )

قُتِلَ , ظُلِمَ

4. Setiap huruf Isti'laa' yang sukun ( tiada harakat )

يَقْتُلُونَ , أَخْلَدَهُ

5. Setiap huruf Isti'laa' yang berbaris kasrah ( bawah )

قِيلَ , يَصِفُونَ

Perbezaan bunyi setiap martabat hanya dapat diketahui secara bertalaqqi dari guru secara musyafahah sahaja. Dengan cara talaqqi dan musyafaha sahaja bacaan kita dapat diperbaiki oleh guru dan kita akan lebih yakin dengan tahap bacaan al-Quran kita, in sya Allah.

Pelajarilah bacaan al-Quran dan ilmu tajwid terus dari guru, buka dari buku kerana al_Quran adalah mukjizat agong yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w untuk manusia yang ingin hidup bahagia di akhirat.

Jika anda tinggal di sekitar Puchong, Shah Alam, Subang Jaya, anda dijemput hadir ke kuliah talaqqi al-Quran di Masjid Bandar Bukit Puchong, Masjid Nurul Iman Kg Tengah Puchong, Masjid Taman Subang Perdana, Surau As-Syakirin Taman Puchong Utama, Surau al-Makmuriyah Sri Pristana Saujana Utama, Surau Taman Desa Ayer Hitam Puchong, Surau al-Toyyibah Bandar Bukit Puchong, Surau al-Najahiyyah Seksyen 19 Shah Alam, Musalla al-Hijrah Taman Johan Setia Klang, atau hubungi saya di talian 013 2264 264. Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan